De scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal) werden aan het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw gebouwd voor het goederenvervoer over het Canal du Centre. De scheepsliften in het Canal du Centre overbruggen samen een verval 66.2 meter. Lift nummer 1 bij Houdeng-Goegnies werd gebouwd in 1888 en is de oudste van de scheepsliften. De laatste van de scheepsliften in het Canal du Centre werd in 1917 gebouwd. Van de oorspronkelijke acht scheepsliften zijn er vier over. Deze vier overgebleven scheepsliften zijn de enige hydraulische scheepsliften ter wereld, die nog in werkende staat zijn. Het Canal du Centre speelde in het verleden een belangrijke rol in het vervoer van steenkool. De scheepsliften in het Canal du Centre worden nu alleen nog gebruikt voor de pleziervaart, het goederenvervoer gaat via een omleidingskanaal en de moderne scheepslift bij Thieu. De scheepsliften liggen circa 50 km ten zuiden van Brussel en 60 km van Tournai in België. De machinekamer van lift nummer 3 is af en toe open voor bezichtiging, evenals de moderne scheepslift bij Thieu. Vanaf lift nummer 1 in Houdeng-Goegnies vertrekken boten voor een tocht over het kanaal. De scheepsliften werden ontworpen door de Engelse ingenieur Edwin Clark, hij heeft door heel Europa scheepsliften en bruggen ontworpen. Zijn grootste prestatie was de Anderton Boat Lift bij Northwich, Engeland. Voor Nederland ontwierp hij de eerste spoorbrug over de rivier de IJssel bij Westervoort, deze brug is inmiddels vervangen. De vier scheepsliften in het Canal du Centre en hun omgeving La Louvière en Le Roeulx (Henegouwen) werden in 1998 een Werelderfgoed en staan ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: The Four Lifts on the Canal du Centre and their Environs, La Louvière and Le Roeulx (Hainaut).
www.werelderfgoedfotos.nl © Copyright World Heritage Photos
Scheepslift nummer 3 in het Canal du Centre, het Centrumkanaal. De scheepsliften in het Canal du Centre werden eind 19de en begin 20ste eeuw gebouwd voor het goederenvervoer over het Canal du Centre. De scheepsliften zijn de oudste nog werkende hydraulische scheepsliften ter wereld. De vier scheepsliften in het Centrumkanaal en hun omgeving, La Louvière en Le Roeulx (Henegouwen), werden in 1998 uitgeroepen tot een Werelderfgoed van UNESCO.
Scheepslift nummer 3 in het Canal du Centre, het Centrumkanaal. De scheepsliften in het Canal du Centre werden eind 19de en begin 20ste eeuw gebouwd voor het goederenvervoer over het Canal du Centre. De scheepsliften zijn de oudste nog werkende hydraulische scheepsliften ter wereld. De vier scheepsliften in het Centrumkanaal en hun omgeving, La Louvière en Le Roeulx (Henegouwen), werden in 1998 uitgeroepen tot een Werelderfgoed van UNESCO.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal): Lift 1 bij Houdeng-Goegnies. Lift 1 bij het dorp Houdeng-Goegnies werd in 1888 gebouwd en is de oudste van de scheepsliften. De laatste scheepslift in het Centrumkanaal werd in 1917 gebouwd. Oorspronkelijk stonden er acht scheepsliften in het Centrumkanaal. Van de oorspronkelijke acht scheepsliften zijn er vier over. Deze vier scheepsliften zijn een Werelderfgoed van UNESCO.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal): Scheepslift nummer 1 bij het dorp Houdeng-Goegnies werd gebouwd in 1888 en meteen in gebruik genomen. De laatst gebouwde lift in het kanaal werd pas 29 jaar later in gebruik genomen. De vier nog bestaande scheepsliften in het Canal du Centre worden tegenwoordig gebruikt voor de pleziervaart. Vanaf het Belgische dorp Houdeng-Goegnies vertrekt een boot voor een tocht over het Canal du Centre.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: Scheepslift nummet 1 bij Houdeng-Goegnies. De scheepsliften in het Canal du Centre werden gebouwd door de Engelse ingenieur Edwin Clark, die niet alleen in Engeland, maar door heel Europa scheepsliften en bruggen heeft ontworpen. Voor Nederland ontwierp hij de eerste spoorbrug bij Westervoort, een ingenieuze draaibrug met dubbel spoor over de rivier de IJssel. Deze brug is inmiddels vervangen.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal): Scheepslift nummer 1 bij het dorp Houdeng-Goegnies is de oudste scheepslift in het Centrumkanaal, een van de vele verbindingen tussen de Maas en Schelde, de twee belangrijkste waterwegen in België. De vier scheepsliften in het Centrumkanaal overbruggen samen een verval van 66.2 meter.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: Lift nummer 2 bij Houdeng-Aimeries. Er kunnen in iedere scheepslift twee boten. De scheepsliften in het Canal du Centre worden nu gebruikt voor de pleziervaart. Vanaf het vroege voorjaar tot de herfst kunt je meevaren op een rondvaartboot, een elektrisch bootje huren en zelf besturen is ook mogelijk. De vier scheepsliften in het Canal du Centre zijn belangrijke industriële monumenten en een toeristische trekpleister.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre en hun omgeving bij de gemeenten La Louvière en Le Roeulx in Henegouwen: Het rode bakstenen machinehuis bij scheepslift nummer 3 is enkele dagen per maand geopend voor publiek. Het Canal du Centre verbond de industriële centra van de regio, zoals de steenkoomijnen van Wallonië, het kanaal sloot aan op de grote waterwegen in België en werd gebruikt om grondstoffen naar de haven van Antwerpen te transporteren.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: Lift nummer 2 bij het dorp Houdeng-Aimeries. De scheepsliften bestaan uit twee mobiele caissons, die ieder in het midden worden ondersteund door een kolom. De twee ijzeren kolommen zijn hydraulisch zo met elkaar verbonden, dat als de ene caisson stijgt, de andere caisson daalt. Het gewicht van de ene caisson doet op deze manier dienst als contragewicht voor de andere. In iedere caisson past slechts één boot.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: Lift 3 bij Strépy-Bracquegnies. Het Canal du Centre was de verbinding tussen het kanaal Charleroi-Brussel en dat van Bergen-Condé, ze verbonden de Maas en Schelde. Het verval was te groot om sluizen te bouwen, daarom werden in het Canal du Centre acht scheepsliften gebouwd voor het vervoer van o.a. steenkool uit de Borinage. Van de acht scheepsliften zijn er nu nog maar vier over.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: Lift 3 bij Strépy-Bracquegnies. In de periode 1960 tot 1970 werd het Canal du Centre gemoderniseerd en wilde de overheid de acht scheepsliften afbreken, de burgerij kwam in opstand en wist de vier scheepsliften in het Canal du Centre te behouden. De vier scheepsliften in het Canal du Centre zijn nu beschermd erfgoed in Wallonië en een Werelderfgoed van UNESCO, dankzij de lokale bevolking.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal): De machinekamer van scheepslift nummer 3 staat bij het dorp Strépy-Bracquegnies. De machinekamers zorgen ervoor dat de vier hydraulische scheepsliften werken, met alleen waterkracht als energiebron. Het is mogelijk om de machinekamer van een van de scheepsliften te bezichtigen. De werking van de scheepsliften wordt dan uitgelegd.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre (Centrumkanaal) en hun omgeving La Louvière en Le Roeulx (Henegouwen): Scheepslift nummer 3 en het machinehuis bij Strépy-Bracquegnies. In Houdeng-Aimeries bij de stad La Louvière ligt de voormalige kolenmijn Bois-du-Luc, het was ooit een van de belangrijkste steenkoolmijnen in Wallonië, het is nu een museum en Werelderfgoed van UNESCO. Het Canal du Centre speelde een belangrijke rol in het vervoer van steenkool.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: De historische scheepslift nummer 4 bij Thieu, een dorp in de Waalse deelgemeente Le Roeulx. Tegenwoordig gaat het goederenvervoer niet meer via de historische scheepsliften over het Canal du Centre, maar via een omleidingskanaal en de moderne scheepslift van Strépy-Thieu in de Belgische provincie Henegouwen, de scheepslift ligt op een steenworp afstand van de historische scheepslift 4 bij Thieu.
De vier scheepsliften in Canal du Centre: De historische scheepslift nummer 4 dichtbij Thieu. De moderne scheepslift van Strépy-Thieu is een van de grootste moderne scheepsliften ter wereld, ze ligt niet ver van de historische scheepslift nummer 4 bij Thieu. De moderne scheepslift werd gebouwd om de historische scheepsliften in het Canal du Centre te vervangen. De bouw van de moderne scheepslift duurde twintig jaar, sinds 2002 doet ze dienst.
De vier scheepsliften in het Canal du Centre: De historische scheepslift nummer 4 bij Thieu. De scheepsliften in het Canal du Centre zijn de enig overgebleven hydraulische scheepsliften uit de periode 1888-1917, die nog in werkende staat zijn. Tegenwoordig gaat het goederenvervoer via een omleidingskanaal en de moderne scheepslift bij Strépy-Thieu.