De Ironbridge kloof en Iron Bridge liggen ten westen van Birmingham, niet ver van de grens tussen Engeland en Wales. In de Ironbridge Gorge, een kloof die wordt gevormd door de rivier de Severn, begon eind 18de eeuw de Industriële Revolutie. Bij het dorpje Ironbridge ligt in de Ironbridge Gorge een gietijzeren brug over de Severn: De Iron Bridge, een van de beroemdste bruggen van Groot-Brittannië. De Ironbridge Gorge is het meest bekend door deze ijzeren brug. De Iron Bridge is de eerste brug ter wereld, die werd gebouwd van gietijzer. De brug werd tussen 1779 en 1781 gebouwd door Abraham Darby III naar een ontwerp van Thomas Pritchard. Abraham Darby paste zijn ijzersmelterij de Darby Furnace aan om de onderdelen voor de Iron Bridge te kunnen maken. In de Ironbridge Gorge staan de Bedlam Furnaces uit 1779, gebouwd aan het begin van de Industriële Revolutie, waarschijnlijk werden in de Bedlam Furnaces ook onderdelen voor de Iron Bridge gemaakt. Voor de bouw van de Iron Bridge werd 379 ton ijzer gebruikt. Om de bouwkosten te dekken werd bij de Iron Bridge tol geheven. Nu is de Iron Bridge tolvrij. Bij het tolhuisje kun je wel een certificaat kopen als bewijs dat je de Iron Bridge hebt overgestoken. De ingenieur Thomas Telford bouwde eveneens in de Ironbridge Gorge een brug over de Severn. Hij werd beïnvloed door de Iron Bridge en trachtte de bouw van ijzeren bruggen te vervolmaken. Thomas Telford was een pionier in het ontwerpen van aquaducten en bruggen, zijn ontwerpen zijn door heel Groot-Brittannië te vinden, zoals de brug bij Conwy Castle en het Pontcysyllte Aquaduct en Chirk Aquaduct in Wales. De Ironbridge kloof kreeg in 1986 de status Werelderfgoed, ze staat vermeld op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Ironbridge Gorge. Beeldend werk uit de serie Werelderfgoed: Ironbridge Gorge
www.werelderfgoedfotos.nl © Copyright World Heritage Photos classic car road trip
De Iron Bridge, op de achtergrond St. Luke's Church in het dorpje Ironbridge. De Iron Bridge is het meest beroemde monument van de Ironbridge Gorge. Deze diepe kloof wordt beschouwd als de wieg van de Industriële Revolutie in de 18de eeuw. De Ironbridge Gorge werd in 1986 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO ingeschreven als: Ironbridge Gorge.
De Iron Bridge, op de achtergrond St. Luke's Church in het dorpje Ironbridge. De Iron Bridge is het meest beroemde monument van de Ironbridge Gorge. Deze diepe kloof wordt beschouwd als de wieg van de Industriële Revolutie in de 18de eeuw. De Ironbridge Gorge werd in 1986 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO ingeschreven als: Ironbridge Gorge.
Ironbridge Gorge: De Bedlam Furnaces in de Ironbridge kloof, een van de eerste ijzersmelterijen die cokes gebruikten om ijzer te smelten. De Bedlam Furnaces werden gebouwd tussen 1750 en 1760, aan het begin van de Industriële Revolutie in Engeland. Hoogstwaarschijnlijk werden in de Bedlam Furnaces onderdelen voor de Iron Bridge gemaakt.
Ironbridge Gorge: De Bedlam Furnaces staan in de Ironbridge kloof. De Bedlam Furnaces zijn de overblijfselen van met cokes gestookte hoogovens, ze staan op de oever van de rivier de Severn, een paar kilometer ten westen van het Victoriaanse stadje Blists Hill, een openluchtmuseum op een voormalig industrieel complex. De Bedlam Furnaces werden gebruikt tot in de 19e eeuw.
Ironbridge Gorge: Het tolhuis van de Iron Bridge bevindt zich aan de zuidkant van de brug. Tot 1950 moesten mensen tol betalen om de brug over te steken. Op een bord aan de buitenmuur staan de prijzen nog aangegeven. Tegenwoordig is de Iron Bridge tolvrij, het tolhuis huisvest nu een museum en informatiecentrum.
Ironbridge Gorge: De Iron Bridge over de rivier de Severn. De Iron Bridge is de eerste brug ter wereld, die van ijzer werd gebouwd. De Iron Bridge werd ontworpen door de architect Thomas Pritchard en gebouwd door Abraham Darby III. De brug werd gebouwd in 1779-1781. De Iron Bridge werd op Nieuwjaarsdag 1781 voor het verkeer geopend.
Ironbridge Gorge: De rivier de Severn gezien vanaf de Iron Bridge. De gietijzeren brug ligt in de Ironbridge Gorge bij het dorpje Ironbridge. Tegenwoordig is de Iron Bridge alleen toegankelijk voor voetgangers. De Iron Bridge is op iedere dag en op ieder tijdstip van het jaar open en mag worden overgestoken. Het museum en bezoekerscentrum in het tolhuis is beperkt open.
Ironbridge Gorge: De Iron Bridge en het oorlogsmonument van het kleine dorp Ironbridge. Het monument herdenkt de 63 inwoners van Ironbridge, die in de Eerste en Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld. Het herdenkingsmonument werd opgericht na de Eerste Wereldoorlog, na de Tweede Wereldoorlog werden de namen van de gesneuvelden uit deze oorlog erbij geschreven.
De Ironbridge Gorge en de Iron Bridge. De Iron Bridge behoort tot een van de bekendere iconen van Engeland. De brug werd gebouwd om de mijnstad Madeley, het industriestadje Broseley en Coalbrookdale, het dorp waar voor het eerst ijzererts werd gesmolten door Abraham Darby, te verbinden. De Iron Bridge is nu een Werelderfgoedmonument.
Ironbridge Gorge: De Iron Bridge over de rivier de Severn. De Ironbridge Gorge werd gevormd aan het eind van de laatste ijstijd toen enorme gletsjers zich verspreidden en diepe kloven in het aardoppervlak maakten. De Ironbridge Gorge was rijk aan ijzererts, steenkool, kalksteen en klei, die de economische ontwikkeling tijdens de Industriële Revolutie in Engeland mogelijk maakte.
Ironbridge Gorge: De Iron Bridge en de kerk St. Luke liggen in het dorpje Ironbridge. Het dorpje Ironbridge dankt haar naam aan de iconische gietijzeren brug, de Iron Bridge. De Ironbridge Gorge kreeg in 1986 de status Werelderfgoed van UNESCO. De Ironbridge Gorge en Iron Bridge liggen circa 30 km ten noordwesten van Birmingham, nabij de grens tussen Engeland en Wales.