Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: In Noordwest-Wales wordt al meer dan 1800 jaar leisteen gewonnen. Leisteen werd gebruikt in de bouw en voor dakbedekking, leisteen werd al gebruikt bij de bouw van een Romeins fort in Gwynedd. Het werd in de middeleeuwen gebruikt voor de bouw van kastelen, waaronder het kasteel van King Edward in Conwy. In de 18de eeuw, tijdens de Industriële Revolutie, groeide de vraag naar leisteen razendsnel toen fabrieken en steden zich uitbreidden en leisteen werd gebruikt om fabrieken en huizen te bouwen en daken te dekken. In de 18de eeuw werd Noord-Wales de wereldleider in de productie en export van leisteen. Wales produceerde meer leisteen dan de rest van de wereld bij elkaar. Leisteen werd gewonnen in de bergen, op terrassen, die ontstonden door het uithouwen van de leisteen in de bergen. De leisteenwinning heeft het landschap van Noordwest-Wales voor altijd veranderd. Wereldwijd had de leisteenindustrie een enorme impact op de architectuur, het werd gebruikt in tal van gebouwen over de hele wereld, waaronder Westminster Hall. Tussen 1880 en 1890 produceerde de leisteenindustrie van Noordwest-Wales 485.000 ton leisteen per jaar. Na de Eerste Wereldoorlog begon de neergang van de leisteenindustrie, veel steengroeven werden gesloten. Leisteen was niet meer nodig, zelfs niet voor het schrijven op leien in scholen. Na de Tweede Wereldoorlog was de prijs van leisteen erg hoog in vergelijking met betontegels en keramische dakpannen. De neergang van de leisteenindustrie in Noordwest-Wales was niet te meer stoppen. Het merendeel van leisteengroeven en fabrieken is nu gesloten, een aantal ervan werd een leisteenmuseem. Enkele leisteengroeven worden nu gebruikt voor buitenactiviteiten, zoals rotsklimmen. Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales werd in 2021 ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: The Slate Landscape of Northwest Wales.
www.werelderfgoedfotos.nl © Copyright World Heritage Photos classic car road trip
Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: De Dinorwig leisteengroeve en verwerkingsfabriek voor leisteen zijn nu het National Slate Museum geworden. Het museum vertelt de geschiedenis van het Welshe leisteen en biedt inzicht in het vakmanschap en de levens van de steenhouwers. De machines in de werkplaatsen van Dinorwig zijn nog in werkende staat. De werkplaatsen van Dinorwig dateren uit 1870.
Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: De Dinorwig leisteengroeve en verwerkingsfabriek voor leisteen zijn nu het National Slate Museum geworden. Het museum vertelt de geschiedenis van het Welshe leisteen en biedt inzicht in het vakmanschap en de levens van de steenhouwers. De machines in de werkplaatsen van Dinorwig zijn nog in werkende staat. De werkplaatsen van Dinorwig dateren uit 1870.
Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: Wales produceerde meer leisteen dan de rest van de wereld bij elkaar. In 1882 werd alleen al in de Dinorwig groeve 87.000 ton leisteen gewonnen, de Dinorwic leisteengroeve was ooit de op een na grootste leisteengroeve ter wereld, alleen de naburige Penrhyn leisteengroeve was groter. Penrhyn is nog steeds de grootste leisteengroeve van Groot-Brittannië, maar nu werken er nog ongeveer 200 mensen.
Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: Vanuit de groeve werden de grote platen leisteen naar de werkplaatsen getransporteerd waar ze werden verwerkt tot dakleien, grafstenen, hek- en deurposten, krijtborden en talloze andere voorwerpen zoals schrijfleien. Een ervaren splijter kon in één uur ongeveer zestig leistenen tegels snijden. In de Dinorwig leisteenfabriek werkten in 1870 meer dan honderd mannen.
Leisteenlandschap van Noordwest-Wales: Aan het eind van de 19de eeuw werden de machines in de leisteenwerkplaatsen van Dinorwig aangedreven door een centrale aandrijfas, een lange draaiende as, die door alle werkplaatsen liep en door een enorm houten waterrad aangedreven werd. Hoewel aan het einde van de 19de eeuw stoomkracht beschikbaar was, koos Donorwic in 1870 voor goedkope waterkracht.
Het Leisteenlandschap van Noordwest-Wales: De centrale aandrijfas in de leisteenwerkplaatsen van Dinorwig werd aangedreven door dit gigantische waterrad, het is het grootste waterrad op het hoofdeiland van Groot-Brittannië. Het waterrad werd gebouwd in 1870 en bleef tot 1926 in gebruik, het werd vervangen door een hydraulische turbine. De leisteengroeve van Dinorwig en de bijbehorende werkplaatsen werden in 1969 gesloten.
Het leisteenlandschap van Noordwest-Wales: Een industrieel smalspoor verbond de Dinorwic leisteengroeve met de haven van Y Felinheli, voorheen in het Engels bekend als Port Dinorwic, gelegen aan de Menai Strait tussen Bangor en Caernarfon in Gwynedd. Smalspoorbanen waren een cruciaal onderdeel van de leisteenindustrie in Wales.