Vroegchristelijke monumenten van Ravenna: Ravenna was in de 5de eeuw de zetel van het Romeinse Rijk. In de 6de eeuw had de Ostrogotische koning Theodorik in de stad Ravenna zijn residentie, naast Pavia en Verona. Tot de 8ste eeuw was het de zetel van Byzantijns Italië. De vroeg-christelijke monumenten van Ravenna dateren voor een groot deel uit de tijd, dat het de hoofdstad van het Ostrogotische Rijk was. Het interieur van de bakstenen gebouwen is verfraaid met adembenemende mozaïken uit de 5de en 6de eeuw. Het Mausoleum van Galla Placidia uit 425-450 heeft ramen van albast en een interieur bekleed met marmer en mozaïken. Men zegt dat Cole Porter werd geïnspireerd door het interieur van het Mausoleum van Galla Placidia bij het schrijven van 'Night and Day'. Het Battistero Neoniano (Baptisterium van de Orthodoxen) uit 458 is achthoekig, zoals veel Baptisteria in die tijd. Het mozaïk in de koepel verbeeldt de doop van Jezus door Johannes de Doper. Het achthoekige Battistero degli Ariani (Baptisterium van de Arianen) werd rond 500 gebouwd. Het mozaïk in de koepel: De doop van Jezus in de Jordaan. ln het bisschoppelijke paleis, nu Museo Arcivescovile, ligt Cappella Arcivescovile, de privékapel van de bisschop, uit 500. De Basiliek Sant'Apollinare Nuovo dateert uit circa 504. De Basiliek van San Vitale dateert uit 526-547. De mozaïken in de vroegchristelijke San Vitale worden beschouwd als de belangrijkste Byzantijnse kunstwerken in West-Europa. De mozaïken van de San Vitale en de Eufrasius basiliek in Kroatië worden als de mooiste uit de Byzantijnse tijd gezien. De San Vitale stond model voor de Hofkerk van Karel de Grote in Aken. De San Vitale inspireerde Brunelleschi bij de bouw van de Dom van Florence. Het mausoleum van Theodorik uit 520 ligt net buiten Ravenna, evenals de in 549 gebouwde Basiliek van Sant'Apollinare in Classe. De vroegchristelijke monumenten van Ravenna kregen in 1996 de status Werelderfgoed en werden ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Early Christian Monuments of Ravenna.
Bijzonder: De graftombe van Dante (geen Werelderfgoed) staat in Ravenna, maar er staat in de Santa Croce in Florence ook een graftombe van Dante. Dante werd levenslang verbannen uit zijn geboortestad Florence, hij stierf en werd begraven in Ravenna. Na zijn dood eiste Florence de inmiddels beroemde Dante op en bouwde een tombe. Ravenna stond de stoffelijke resten van Dante niet af. Dante ligt al bijna zeven eeuwen in Ravenna gegraven. De tombe in de Santa Croce in Florence is leeg.
www.werelderfgoedfotos.nl © Copyright World Heritage Photos
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: De San Vitale werd gebouwd op de plaats waar St. Vitalis werd gemarteld en levend begraven. De basiliek heeft een achthoekige vorm. De basiliek werd gewijd in het jaar 548. De San Vitale in Ravenna stond model voor de Palatijnse kapel van de kathedraal in Aken. De vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna kregen in 1996 de status Werelderfgoed van UNESCO.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: De San Vitale werd gebouwd op de plaats waar St. Vitalis werd gemarteld en levend begraven. De basiliek heeft een achthoekige vorm. De basiliek werd gewijd in het jaar 548. De San Vitale in Ravenna stond model voor de Palatijnse kapel van de kathedraal in Aken. De vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna kregen in 1996 de status Werelderfgoed van UNESCO.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: De Basiliek van San Vitale schittert door de goud met groene mozaïeken. De Basiliek van San Vitale werd gebouwd in de periode 526-547. In de basiliek zijn de mooiste Byzantijnse mozaïeken van West-Europa te zien, ze dateren uit dezelfde tijd als de bouw van de San Vitale. De mozaïeken van de San Vitale worden als de mooiste uit de Byzantijnse tijd gezien, samen met de mozaïeken van de Eufrasius basiliek in Kroatië.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het Baptisterium van de Orthodoxen (Battistero Neoniano) werd waarschijnlijk gebouwd aan het begin van de 5de eeuw als onderdeel van een basiliek, die in 1734 verloren ging. Het baptisterium heeft een achthoekige vorm, de doopkapel is vervaardigd uit rode baksteen, in de buitenmuren bevinden zich vier nissen. In het midden van de achthoekige koepel bevindt zich een prachtig vroeg-christelijke mozaïek.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het Baptisterium van de Orthodoxen (Battistero Neoniano) met een 5de eeuws mozaïek op het interieur van de koepel. Het mozaïek toont de Doop van Christus door Johannes de Doper in de Jordaan, het is een van de oudste mozaïeken van de doop van Christus, die zich in een historisch gebouw bevinden. Het Baptisterium van de Orthodoxen is een Werelderfgoed van UNESCO.
Het Mausoleum van Galla Placidia behoort tot de oudste monumenten van Ravenna. Het werd gebouwd in 425-450, de binnenzijde is gedecoreerd met marmer en mozaïeken. In de 5de eeuw was de stad Ravenna de zetel van het Romeinse Rijk en tot de 8ste eeuw de zetel van Byzantijns Italië. De stad was een belangrijk centrum van christelijke kunst en cultuur. Het Mausoleum van Galla Placidia is een deel van het Werelderfgoed: Vroeg-christelijke monumenten van Ravenna.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het Mausoleum van Galla Placidia heeft ramen van dunne platen albast. Het Mausoleum van Galla Placidia is bekend om de adembenemende mozaïeken. Het Mausoleum van Galla Placidia werd waarschijnlijk gebouwd als een oratorium. Keizerin Galla Placidia stierf in 450 AD in Rome, er bestaat gerede twijfel of het mausoleum in Ravenna werkelijk de graftombe van Galla Placidia was.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het Mausoleum van Galla Placidia is gedecoreerd met mozaïeken. Galla Placidia, de vrouw van keizer Constantius III, was een fervent christen, zij liet veel christelijke kerken in Ravenna bouwen. Men zegt dat Cole Porter zich bij het schrijven van zijn lied 'Night and Day' liet inspireren door mozaïeken van een sterrenhemel op het gewelf van het Mausoleum van Galla Placidia in Ravenna.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravena: De klokkenoren van de Basiliek Sant'Apollinare Nuovo dateert uit de 9de of 10de eeuw. De Basiliek Sant'Apollinare Nuovo werd direct na 500 AD gebouwd. De basiliek is gedecoreerd met mozaïeken uit dezelfde periode. De basiliek werd in 561 gewijd als Rooms-Katholieke kerk. De vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna staan sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Early Christian Monuments of Ravenna.
De Sant'Apollinare Nuovo in Ravenna is vermaard om haar vroeg 6de eeuwse mozaïeken op de zijmuren van het schip. De bovenste rij mozaïeken verbeelden het leven van Christus. Toen de ariaanse basiliek een Rooms-Katholieke kerk werd zijn er enkele veranderingen in de mozaïeken aangebracht, zoals de halo achter het hoofd van Christus. De basiliek is een van de belangrijkste bouwwerken uit deze periode in de Europese religieuze kunst. De Sant'Apollinare Nuovo maakt deel uit van het Werelderfgoed: Vroeg-christelijke monumenten van Ravenna.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het hoogaltaar van de Sant'Apollinare Nuovo, op de voorgrond staan enkele Romeinse zuilen. In de 16de eeuw zijn de mozaïeken van de apsis verloren gegaan tijdens een renovatie, de huidige apsis dateert uit de 16de en 18de eeuw. De apsis was oorspronkelijk bedekt met mozaïeken, zoals de mozaïeken op de zijmuren van het schip. De Sant'Apollinare Nuovo werd gebouwd als een ariaanse basiliek gewijd aan Christus.
Vroeg-christelijke bouwwerken van Ravenna: Het Battistero degli Ariani, het baptisterium van de Arianen, werd in 500 AD gebouwd, en zoals veel doopkapellen uit die tijd, is het achthoekig van vorm. Het baptisterium heeft vier kleine apsissen. Van de mozaïeken, die de muren ooit hebben bedekt, is niets over, alleen de koepel bevat nog een mozaïek: De doop van Jezus in de Jordaan. Het baptisterium werd een katholieke kerk, toen Ravenna in 540 AD werd ingenomen door het Byzantijnse Rijk, dat het Arianisme in Italië beëindigde.
De tombe van Dante in Ravenna. De Italiaanse schrijver, dichter en filosoof Dante Alighieri werd verbannen uit Florence en verhuisde naar Ravenna, waar hij in 1321 stierf. Florence kreeg spijt, dat ze de beroemde Dante hadden verbannenen en vroeg verscheidene malen om de stoffelijke resten van Dante. Ravenna weigerde. Niettemin werd een graftombe voor Dante gebouwd in de Santa Croce te Florence, maar deze is nog altijd leeg, zijn stoffelijke resten liggen in deze tombe in Ravenna.