Werelderfgoedfoto's

Vizcayabrug

De Vizcayabrug werd in 1893 gebouwd over de rivier Nervión. De Vizcayabrug is een zweefbrug van 45 m hoog en ruim 160 m lang. De Vizcayabrug was de oplossing voor de verbinding tussen de steden Portugalete en Getxo zonder het scheepvaartverkeer naar de haven van Bilbao te hinderen. De Vizcayabrug werd ontworpen door een leerling van Gustave Eiffel. Eiffel gaf zijn goedkeuring aan het ontwerp, nadat twijfel was ontstaan over de stevigheid van de constructie. De Vizcayabrug is de oudste zweefbrug ter wereld. Aan stalen kabels hangt de gondel, waarmee passagiers, fietsers, auto's en zelfs vrachtwagens de rivier worden overgezet. Voor een paar euro zijn wij met onze auto in de gondel van de Vizcayabrug de rivier de Nervion overgestoken. De Vizcayabrug ligt in de gemeente Getxo bij Bilbao in Spanje. De Vizcayabrug wordt beschouwd als een van de opvallendste architectonische ijzeren constructies van de Industriële Revolutie. De Vizcayabrug staat in Spanje ook bekend onder de naam de 'Puente Colgante', de Hangende Brug. De Vizcayabrug kreeg in 2006 de status Werelderfgoed van UNESCO en staat ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Vizcaya Bridge. Photo Art: Vizcaya Bridge 

www.werelderfgoedfotos.nl   © Copyright   World Heritage Photos   classic car road trip

Vizcayabrug - De Vizcayabrug is de eerste combinatie van ijzertechnologie en stalen kabels, een nieuwe vorm van bruggenbouw, die later over de gehele...

De Vizcayabrug is de eerste combinatie van ijzertechnologie en stalen kabels, een nieuwe vorm van bruggenbouw, die later over de gehele wereld navolging vond. Aan stalen kabels hangt een gondel, die voetgangers, fietsen en voertuigen de rivier overzet. De brug werd voltooid in 1893. De Vizcayabrug werd ontworpen door de Spaanse ingenieur Alberto Palacioeen leerling van Gustave Eiffel. De Vizcayabrug werd in 2006 uitgeroepen tot een Werelderfgoed van UNESCO. 

  1. Vizcayabrug - De Vizcayabrug is de eerste combinatie van ijzertechnologie en stalen kabels, een nieuwe vorm van bruggenbouw, die later over de gehele...

    De Vizcayabrug is de eerste combinatie van ijzertechnologie en stalen kabels, een nieuwe vorm van bruggenbouw, die later over de gehele wereld navolging vond. Aan stalen kabels hangt een gondel, die voetgangers, fietsen en voertuigen de rivier overzet. De brug werd voltooid in 1893. De Vizcayabrug werd ontworpen door de Spaanse ingenieur Alberto Palacioeen leerling van Gustave Eiffel. De Vizcayabrug werd in 2006 uitgeroepen tot een Werelderfgoed van UNESCO. 

  2. Vizcayabrug - De Vizcayabrug is een technisch wonder van de 19de eeuw. De brug ligt over monding van de rivier de Nervión. De Vizcayabrug is het...

    De Vizcayabrug is een technisch wonder van de 19de eeuw. De brug ligt over monding van de rivier de Nervión. De Vizcayabrug is het belangrijkste project van de ontwerper Alberto Palacio. De Vizcayabrug wordt beschouwd als een van de opvallendste constructies van de industriële revolutie in Europa en een van de grootste technische prestaties in de 19de eeuw. De brug ligt in de Spaanse gemeente Getxo, in de nabijheid van Bilbao.

  3. Vizcayabrug - De Vizcayabrug is nog steeds in gebruik. Aan stalen kabels hangt de gondel, waarmee auto's, fietsers, voetgangers en zelfs...

    De Vizcayabrug is nog steeds in gebruik. Aan stalen kabels hangt de gondel, waarmee auto's, fietsers, voetgangers en zelfs vrachtwagens de rivier worden overgezet. Zeker doen, ook als je hier met de auto bent, voor een paar euro kan men in de gondel van de Vizcayabrug de rivier de Nervión oversteken. De gondel kan per keer circa zes auto's en enkele tientallen voetgangers en fietsers vervoeren. Het duurt minder dan twee minuten om over te steken.

  4. Vizcayabrug - De moderne gondel van de Vizcayabrug hangt aan stalen kabels en zweeft boven de rivier de Nervión. De Vizcayabrug is een...

    De moderne gondel van de Vizcayabrug hangt aan stalen kabels en zweeft boven de rivier de Nervión. De Vizcayabrug is een zweefbrug. In de gondel worden al ruim 125 jaar voetgangers overgezet, tegenwoordig zelfs auto's en kleine vrachtwagens. De Vizcayabrug werd in 1893 gebouwd en is de oudste zweefbrug ter wereld. De brug doet na meer dan honderd jaar nog steeds dienst. De Vizcayabrug staat ook bekend als de 'Puente Colgante', de Hangende Brug.

  5. Vizcayabrug - De Vizcayabrug was de oplossing voor de verbinding tussen de steden Portugalete en Getxo zonder het scheepvaartverkeer naar de haven van Bilbao te...

    De Vizcayabrug was de oplossing voor de verbinding tussen de steden Portugalete en Getxo zonder het scheepvaartverkeer naar de haven van Bilbao te hinderen. De brug werd gemaakt van ijzer en staal. Het ijzer werd gewonnen uit de mijnen in de nabijheid van Getxo, daardoor nam de welvaart in de regio toe, de brug wordt dan ook beschouwd als het symbool van een nieuw tijdperk. De Vizcayabrug werd in 2006 Werelderfgoed van UNESCO.

  6. Vizcayabrug - De Vizcayabrug is nog in gebruik. De overzetdienst werd alleen onderbroken tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939}. Tijdens de Spaanse...

    De Vizcayabrug is nog in gebruik. De overzetdienst werd alleen onderbroken tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939}. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werd het bovenste gedeelte van de Vizcayabrug opgeblazen. Vanaf zijn woning in Portugalete zag Alberto Palacio, de ontwerper van de brug, zijn meesterwerk voor een deel verwoest worden. Pas vier jaar later werd de brug weer herbouwd. Alberto Palacio stierf een paar maanden voor de restauratie van de brug.

  7. Vizcayabrug - Tijdens de avondspits staan de auto's in de lange rij om de rivier Nervión over te steken in de hangende gondel van de...

    Tijdens de avondspits staan de auto's in de lange rij om de rivier Nervión over te steken in de hangende gondel van de Vizcayabrug, aan het einde van de rij staat onze eigen klassieke auto, een Mini Authi uit 1974, waarmee we op weg waren naar Portugal. We hadden op deze manier nog nooit een rivier overgestoken, het was een unieke ervaring.